Nieuwsbrief december 2021

Helemaal aan het eind gekomen van 2021, nemen we als Stichting VIPSport de tijd om terug te blikken én heel voorzichtig vooruit.
Het zal niemand zijn ontgaan: 2021 was het jaar waarin Larissa en Imke goud wonnen op de Paralympische Spelen. Na een moeilijke aanloop – waarin Larissa nog lang kampte met de naweeën van een zware val op de baan van Gent in 2019 – snelde ze op de tijdrit in Tokyo samen met Imke naar een razendsnelle tijd van 1.05.291. Daarmee waren ze niet alleen anderhalve seconde sneller dan hun Britse concurrenten, ze vestigden ook een nieuw paralympisch record over 1 kilometer. Een fantastisch resultaat en de beloning voor jarenlange toewijding, doorzettingsvermogen en keihard trainen.

In het zonnetje
Terug in Nederland werden de meiden uitvoerig in het zonnetje gezet. Bij de nationale huldiging van de paralympiërs in Den Haag werden ze koninklijk onderscheiden tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en kregen ze uit handen van staatssecretaris Paul Blokhuis het bijbehorende lintje. Daarna was er een ontmoeting met koning Willem Alexander en prinses Margriet.
Een feest was ook de huldiging op Texel, die samenviel met de Ronde van Oosterend. Na een gezellige bijeenkomst in De Bijenkorf met vrienden, familieleden en andere genodigden, maakten Larissa en Imke een ereronde op de tandem door het dorp, waar ze door honderden toeschouwers werden toegejuicht.HuldigingTexel

Tijd voor bezinning
Daarna werd het tijd om zich te bezinnen. Want de Spelen van 2024 in Parijs mogen dan nog ver weg lijken, wil je daaraan meedoen, dan is het zaak om tijdig het traject ernaartoe uit te zetten. Na lang nadenken heeft Imke besloten zich te concentreren op haar maatschappelijke carrière. Ze heeft een baan aangeboden gekregen als recruitment consultant bij Salesrecruiters en die is – helaas – niet te combineren met topsport. We wensen haar veel succes en plezier in haar nieuwe functie!
Larissa wil wél graag door als wielrenner, maar moet dus op zoek naar een nieuwe piloot. Wie dat wordt, blijft nog even de vraag. Door corona ligt ook het baanwielrennen grotendeels stil, zodat eventuele kandidaten niet in actie komen. Een lichtpuntje kwam er wel uit een recent gesprek met bondscoach Floris Goesinnen, die Larissa erop wees dat de A-status die haar door NOC*NSF is toegewezen in principe tot oktober 2022 geldig is, zodat ze tot die tijd ook is verzekerd van de bijbehorende vergoeding. Dat betekent dat ze dus nog negen maanden de tijd heeft om te bewijzen dat ze die status ook de komende jaren verdient.

Ambities en plan B
Larissa heeft nog volop ambities. In Parijs wil ze niet alleen meedoen aan haar derde Paralympische Spelen, na zilver in Rio en goud in Tokyo hoopt ze nogmaals de hoogste trede van het erepodium te mogen bestijgen. Toch houdt ze er ook voorzichtig rekening mee dat er een einde komt aan haar wielercarrière. Ze oriënteert zich daarom alvast op een ‘plan B’: een maatschappelijke carrière. Ze denkt daarbij aan het geven van presentaties en lezingen over het combineren van studie, werk en topsport en haar visuele handicap. Al eerder trad Larissa (belangeloos) op voor publiek en dat vond ze niet alleen leuk, ze bleek het ook goed te kunnen.

Stichting
Ook binnen onze stichting gaat het een en ander veranderen. Voorzitter Hetty van Dijk en penningmeester Dirk Vinke hebben te kennen gegeven te willen stoppen. Allebei maken ze sinds 2014 deel uit van ons bestuur. In afwachting van duidelijkheid over de toekomst van Larissa gaan we voorlopig in ‘afgeslankte’ vorm verder. Daarbij neemt Larissa zelf het voorzitterschap op zich en wordt Nico Waerts secretaris. Joop Rommets blijft de PR verzorgen. Als drietal krijgen we daarbij steun van Annelies Groenhof, die (tijdelijk) het penningmeesterschap vervult. En gelukkig hebben Hetty en Dirk beloofd ons zo nodig met raad en daad te blijven bijstaan.

Tot besluit willen we iedereen die ons de afgelopen jaren heeft gesteund heel hartelijk bedanken. Zonder uw hulp was de gouden missie van Larissa en Imke niet gelukt. Vol verwachting kijken we uit naar nieuwe avonturen.

We wensen u een goed, gezond en sportief 2022!
Bestuur Stichting VIPSport