Jumbo Texel hoofdsponsor Larissa en Imke

Uitreiking cheque Jumbo TexelNa topschaatsers als Sven Kramer en Kjeld Nuis en topwielrenners als Robert Gesink en Steven Kruijswijk gaat Jumbo nu ook onze eigen Larissa Klaassen en Imke Brommer financieel ondersteunen. Jumbo Texel is de nieuwe hoofdsponsor van het Texels-Kudelstaartse baanduo, dat voor goud gaat op de Paralympische Spelen in 2020.

De sponsoring gaat buiten de landelijke supermarktketen om en komt voor rekening van Arjen van Diepen, eigenaar van de Jumbo-supermarkten in Den Burg en De Koog. “Ik houd van sport en cultuur en ben ook wel een beetje chauvinistisch. Mooie initiatieven op Texel verdienen aandacht en ondersteuning. En omdat ik financieel in de omstandigheden ben, vind ik het leuk om te helpen”, vertelde Van Diepen gisteren bij de uitreiking van een cheque van €10.000,- aan Larissa en Imke. Daarbij aanwezig was ook het bestuur van de Stichting VIPSport, die het baanduo terzijde staat om voldoende geld binnen te halen om hun droom in Tokyo waar te maken.

Bij wereldbekerwedstrijden eerder deze maand in Manchester veroverden Larissa en Imke zilveren medailles op de tijdrit en op de sprint en dat was voor NOC*NSF reden hen de A-status voor topsporters toe te kennen. Dat houdt in dat ze een uitkering krijgen en dat onder meer deelname aan wedstrijden en trainingskampen (zoals volgende week in Portugal) wordt vergoed. Toch is er nog veel geld nodig om in Tokyo optimaal geprepareerd aan de start te staan. Zo moet een nieuwe tandem worden aangeschaft, aangezien Imke met haar 1,85 meter zo’n 15 centimeter langer is dan de vorige ‘piloot’ van Larissa en enigszins ‘opgevouwen’ op de huidige fiets zit.

Stichting VIPSport heeft begroot dat in totaal €25.000,- nodig is. Met de gift van Jumbo Texel meegerekend is nu ruim €17.000,- binnen. “Het gaat de goede kant op, maar we zijn er nog niet”, laat penningmeester Dirk Vinke weten. Ondernemers en particulieren die een handje willen helpen, kunnen voor de mogelijkheden terecht op deze website.

Overigens kan het sponsorbedrag van Jumbo Texel nog flink oplopen. Wie kratten en lege flessen inlevert bij het emballageapparaat in de winkels, krijgt de keuze om het statiegeld aan VIPSport te doneren. Van Diepen heeft beloofd het bedrag dat daarmee binnenkomt te verdubbelen. Ook hebben leveranciers Douwe Egberts en Pepsico (producent van onder meer Pepsi Cola en Lay’s-chips) al toegezegd met acties te willen helpen.