Soms net hogere wiskunde...

Tot op heden rijden Haliegh en ik nog altijd op leentandems. “Maar er is toch voldoende budget voor een eigen tandem?” Ja, dat is er zeker, maar zo een tandem koop je niet bij de fietsenzaak op het eiland. Het hele proces van ontwikkeling tot opbouwen en erop kunnen rijden is er één die internationaal afgehandeld moet worden, af en toe je wiskundig vermogen flink op de proef stelt en een kwestie is van precisie en geduld…

Een ieder die ‘iets heeft’ met wielrennen zal weten dat het allemaal maatwerk betreft: de fietspositie, de maten van het frame, het afstemmen op weersomstandigheden, etc. Binnen het Paralympisch wielrennen op de tandem is dit zeker niet minder en gaat het misschien nog wel een stapje verder. Nu moet je niet rekening houden met één, maar twee atleten op één fiets! De maten van het frame moeten dus niet alleen voor beiden perfect zijn, we moeten ook nog eens goed achter elkaar op de fiets passen waarbij aerodynamica geoptimaliseerd wordt, compact zijn, het frame moet zo stijf mogelijk zijn door alle kracht dat erop uitgeoefend wordt maar wel zo licht mogelijk, je moet wielen hebben die het gewicht aan kunnen, crankstellen die sterk genoeg zijn en we niet door midden kunnen trappen (ja, dat gebeurt anders echt…) en ga zo nog maar even door.

Voor mij is het ook de eerste keer dat ik dit hele proces doormaak en ook ik moest dit allemaal nog ‘leren’. Je gaat op zoek naar experts op dit gebied (welke er maar weinig zijn in Nederland), hebt constant overleg met je coach, zoekt naar meningen over frames van verschillende fabrikanten en probeert zo een steeds completer beeld te vormen van hoe de tandem moet gaan worden.
De fabrikanten zitten in verschillende landen en zelfs buiten Europa en dan loop je wel eens tegen een taalbarrière aan. Ook de maten van het frame heb je niet zomaar en daarvoor zijn Haliegh en ik ook bij Simone Betsema van Bets Fietsen uit Oudeschild (Texel) geweest voor een uitgebreide bike fitting. Hierbij wordt niet alleen je ideale positie op de fiets bepaald zodat we daar alvast rekening mee kunnen houden in de maten, maar ook de globale maten van het frame in z’n geheel. En ook hier weer: voor de tandem vergt dit even wat rekenwerk!
Vanuit de KNWU worden nu frames van verschillende fabrikanten getest op stijfheid en tezamen met wetenschappelijke onderzoeken en resultaten van aerodynamica testen probeer je dan een uitspraak te kunnen doen over de best mogelijke tandem.

Dat deze voor op de baan van aluminium gaat zijn en voor op de weg van carbon, dat was op voorhand al duidelijk. Inmiddels weten we ook bij welke fabrikant de tandemframes gebouwd zullen worden en op dit moment zijn we druk bezig met het maken van bouwtekeningen, het vastleggen van specificaties en wachten we nog op de uitslagen van de stijfheid testen van de KNWU.
In de tussentijd blijven we ook niet stilzitten, want ook al het andere materiaal wat nodig is om de tandem op te kunnen bouwen is zeer belangrijk en wordt tot op de bodem uitgezocht. Dat dit het beste van het beste moet zijn, alleen al om te voorkomen dat het de kracht niet aan kan, staat voorop. Echter is de prijs hier ook wel naar en zal de prijs van een opgebouwde tandem daardoor uitkomen op zo’n €10.000,- Sponsoren hierin zijn dus zeer belangrijk, maar helaas is de realiteit dat deze erg lastig te vinden zijn.

Maanden zijn in dit proces al verstreken, maar geduld en precisie is – zoals je merkt-  hierin uiterst belangrijk. Nu een slechte aankoop doen, kan de kans op goud volgend jaar verkleinen. Aan het materiaal mag het absoluut niet liggen, dus dat we nu even onze wiskunde skills moeten gebruiken en het geduld flink op de proef wordt gesteld levert uiteindelijk hopelijk twee super tandems op!

We hopen jullie dan ook over een paar maanden twee prachtige ‘Rio proof’ tandems te kunnen laten zien tijdens de teampresentatie die we dan gaan organiseren. Tot die tijd blijven wij hard werken en zullen we jullie zo af en toe op de hoogte houden van het verloop.

Larissa Klaassen

Samen met Imke Brommer wil Larissa in 2021 meedoen aan de Paralympics in Tokyo en daar het zilveren resultaat van Rio de Janeiro omzetten in goud. De Stichting VIPsport helpt hen die droom te realiseren!

Behaalde resultaten

Paralympische Spelen Tokyo, Japan, kilometer tijdrit (1.05.291)

Wereldkampioenschap Milton Canada  1 kilometer tijdrit (1:06:984)

Wereldkampioenschap Milton Canada Tanden teamsprint gemengde ploegen

Wereldkampioenschap Apeldoorn 200 meter sprint

Wereldkampioenschap Apeldoorn 1 kilometer tijdrit (1:06:545)

Wereldbekerwedstrijd Manchester 200 meter sprint

Wereldbekerwedstrijd Manchester 1 kilometer tijdrit (1:08.34)

Healthy Ageing Tour Groningen samen met trainingsmaatje Lola Bakker

Paralympische Spelen Rio de Janeiro, Brazilië, wegtijdrit

Paralympische Spelen Rio de Janeiro, Brazilië, kilometer tijdrit (1.07.059)

Wereldkampioenschap Montichiari, Italië. 500 meter tijdrit

Wereldkampioenschap Montichiari, Italië. 1 kilometer tijdrit (1:06.095)

WK Apeldoorn - 1 kilometer sprint (1:09.505)

Baantoernooi aangepast wielrennen De Adelaar (testevent WK baan)

200m sprint Newport International Para-cycling cup 2015

1KM tijdrit Newport International Para-cycling cup 2015

Nederlands Kampioenschap Baan duur en sprint

1km tijdrit in 1.11,348 / 200m sprint was in 11,513 sec.

1km tijdrit NK baan (gemengd klassement, eerste van de vrouwen)

200m sprint NK baan

2e plaats 200m sprint NK baan

1 km tijdrit Newport International Para-cycling Cup